نصب اینورتر و 5 نوع از شایع ترین انواع بار موتور
نصب اینورتر و 5 نوع از شایع ترین انواع بار موتور
عدم توجه و ساده انگاری نوع بار و نوع کاربرد الکتروموتور در پروسه انتخاب اینورتر و نصب اینورتر میتواند تمام ویژگی های فنی و مهارتی شما رو زیر سوال ببرد به طوری که اگر از ضرر مالی آن صرف نظر کنیم موجب می شود که پروژه درست به بار ننشیند و وجهه کاری و تخصصی شما نیز زیر سوال برود. بنابراین بهره مندی از علم ودانش و روش درست در عملیات از جهات مختلف برای تخصص شما ارزشمند خواهد بود!
انتخاب اینورتر و 5 روش پیشنهادی
برای انتخاب اینورتر و نصب اینورتر باید با برخی از انواع متداول بار آشنا شویم و به آنها توجه کنیم. کاربرد ها همچنین گاهی ممکن است ترکیبی از این انواع را داشته باشد.
نصب اینورتر
- گشتاور ثابت (Constant torque)
- گشتاور درجه دوم (Quadratic torque)
- توان ثابت (Constant power)
- توان/گشتاور ثابت (Constant power/torque )
- استارت/گریز گشتاور موردنیاز (Starting/breakaway torque demand)
گشتاور ثابت (Constant torque)
یک بار با گشتاور بار ثابت هنگامی آشکار می شود که حجم ثابتی از بار در پروسه ی در حال انجام است،. به عنوان مثال کمپرسور های اسکرو، خطوط تغذیه و حامل ها، برنامه های متداول گشتاور ثابت می باشند.
در روابط و منحنی،گشتاور ثابت است و توان به صورت خطی برای سرعت متناسب می باشد.
نصب اینورتر روی دستگاه تزریق با توجه به پمپ بودن یک کاربردگشتاور ثابت میباشد در واقع صرفا نمیشود پمپ ها را در رده کاربرد های گشتاور متغیر لحاظ کرد.
مدل اینورتر انتخابی برای کاربردها فوق العاده مهم است در پروژه فوق از اینورتر سانترنو ایتالیا سری سینوس وگا (sinus vega) استفاده شده است و اینورتر فوق برای کاربرد های گشتاور ثابت پارامتر های کاربردی فوق العاده ای دارد.
کاربردها و تنوع گشتاور ثابت
constant torque applications in Electromarket
حدود 92% از ماشینهای صنعتی عمومی بجز کاربرد پمپ و فن، سیستمهای گشتاور ثابت می باشند که در آنها گشتاور مورد نیاز موتور مستقل از سرعت آن مورد نیاز است.
۱- موتورهای AC سه فاز استاندارد که برای کار با سرعت ثابت در فرکانس خط استاندارد طراحی شده اند به راحتی می توانند برای کار با اینورتر های AC و نصب اینورتر با در نظر گرفتن ملاحظات زیر سازگار شوند.
A) افزایش ناچیز در تلفات موتور که توسط اینورتر ایجاد می شود.
۲-هر موتور القایی یا سنکرون سه فاز که برای کار با سرعت های قابل تنظیم توسطاینورتر های فرکانس متغیر، طراحی شده اند بصورت نرمال می توانند با کنترلر AC یا همان اینورتر بیش از رنج سرعتی که برای آن طراحی شده اند کار کنند.
B) ظرفیت گرمایی موتور FLA موتور القایی باید برای کار پیوسته در سرعت های پایین رعایت شود، زیرا میزان تهویه توسط فن موتور، کاهش می یابد. در کاربردهایی که نیاز به گشتاورنامی ۱۰۰% در سرعت های زیر ۵۰% سرعت سنکرون دارند یک فن تهویه با تغذیه جداگانه باید تعبیه گردد این یک اجبار است،
در صورت استفاده از فن تهویه با تغذیه جداگانه باید یک ترمیستور با دمای 90 درجه سانتیگراد داخل موتور نصب شود تا در صورت خرابی فن سیستم دچار خطا گردد و مانع از ادامه کارموتور شود و از آسیبهای احتمالی ناشی از معیوب شدن سیستم تهویه جلوگیری شود.
گشتاور درجه دوم (Quadratic torque)
گشتاور درجه دوم شایع ترین نوع بار است. برنامه های کاربردی متداول، پمپ های سانتریفیوژ و فن ها می باشند. در روابط و شکل شماتیک،گشتاور درجه دوم است و توان به صورت مکعبی برای سرعت متناسب است.
توان ثابت (Constant power)
یک بار توان ثابت هنگامیکه مواد در حال چرخش هستند و قطر موقع چرخیدن در حال تغییر است، نرمال است. در روابط و نمودار، توان ثابت است و گشتاور به طور معکوس با سرعت متناسب است.
یک بار توان ثابت را میتوان هنگامی که موادی را رول می کنیم و در حین رول کردن قطر طاقه افزایش پبدا می کند مشاهده کرد. در حالت فوق توان ثابت است و به طور معکوس متناسب باسرعت می باشد.
توان/گشتاور ثابت (Constant power/torque)
این نوع بار در صنعت کاغذ رایج است. این ترکیبی از انواع بار توان ثابت و گشتاور ثابت است. این نوع بار اغلب حاصل تعیین ابعاد سیستم با توجه به الزام توانی خاص در سرعت بالاست.
استارت/گریز گشتاور موردنیاز (Starting/breakaway torque demand)
در برخی برنامه ها،گشتاور بالا در فرکانس پایین مورد نیاز است. این مسئله باید در ابعاد در نظر گرفته شود. برنامه های متداول برای این نوع بار به عنوان مثال اکسترودر ها و پمپ های اسکرو را می توان نام برد.
اندکی بیشتر بدانیم…
علاوه بر مطالبی که مورد مطالعه واقع شد، همچنین انواع دیگری از بار وجود دارند که توصیف آن ها در یک ارائه کلی دشوار است.
تنها به ذکر اندکی از آن می پردازیم؛
بارهای متقارن (غلتک ها،دریچه ها و غیره) و نامتقارن با یکدیگر متفاوت اند.
تقارن/عدم تقارن در گشتاور می تواند برای مثال بعنوان تابعی از زاویه یا زمان باشد. این دسته از انواع بار می بایست در زمان انتخاب با در نظر گرفتن قابلیت اضافه بار در حواشی موتور و اینورتر، به اندازه متوسط گشتاور موتور، به دقت اندازه گیری شوند.