مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

يكشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۵۷ ق.ظ

تفاوت میان سافت استارتر و اینورتر چیست؟

 

تفاوت میان سافت استارتر و اینورتر چیست؟

سافت استارتر یا راه انداز نرم همانطور که از نامش پیداست تنها در هنگام راه اندازی یک الکتروموتور کاربرد دارد. الکتروموتورها به دلیل کشیدن جریان 2.5 تا 8 برابر جریان نامی در هنگام راه اندازی صدمات زیادی می بینند بطوریکه عمده استهلاک الکتروموتورها در هنگام راه اندازی می باشد. بوسیله سافت استارتر راه اندازی از طریق افزایش کنترل شده فرکانس یا ولتاژ انجام می گیرد و با این کار Energy Saving  نیز صورت می گیرد.

بدنیست بدانید بوسیله سافت استارتر می توان تعداد زیادی موتور را با ایجاد یک مدار فرمان مناسب راه اندازی کرد مثلا تعداد 10 دستگاه موتور یا بیشتر را می توان با یک سافت استارتر روشن کرد.


اینورتر محدود به زمان راه اندازی نمی باشد و در هر لحظه می توان بوسیله سیگنالهای کنترلی که معمولا 4~20 mA می باشد سرعت الکتروموتور را کنترل نمود.
اینورتر قابلیت های بسیار زیادی دارد از قبیل : راه اندازی نرم موتور، چپگرد راستگرد کردن موتور ، تغییر دور موتور و ترمزهای ایمن موتوری.
اینورتر بهترین راه اندازنرم موتور است ولی با قیمتی بیش از چهار برابر راه اندازنرم یا همان سافت استارتر.
تغییرات دور موتور در اینورتر با تغییر فرکانس ایجاد می گردد، لذا امکان افرایش فرکانس خروجی تا چندین برابر فرکانس ورودی وجود دارد که نتیجتاً اینورتر امکان افزایش دور موتور بیشتر از دور نامی را نیز فراهم می کند البته با افزایش دور موتور بیشتر از دورنامی کاهش گشتاور نیز ایجاد می شود.

 



 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۴
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی