مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

در این سری از یادداشت ها در controller بنا داریم  سوالات رایجی که ممکن است مهندس برق ابزاردقیق و اتوماسیون در یک مصاحبه شغلی با آن ها مواجه شود را مرور کنیم. سعی بر آن خواهد بود که پاسخ ها تا حد امکان منطقی و از نظر فنی صحیح باشد. بدیهی است که این مجموعه مطالب خالی از اشکال نخواهد بود. بنابراین مایه افتخار است اگر در پاسخ ها با ما شریک شوید و یا تجربیات خود را برای ما ارسال کنید

فکر میکنم مطالعه بخش های دیگر از این سری یادداشت ها نیز برایتان جالب توجه باشد. 

 

http://www.ladyada.net/images/metertutorial/wavetekopen.jpg

سوال: منظور از hot loop check و cold loop check  در ابزار دقیق چیست و تفاوتشان را بگویید؟

فرآیند loop checking  یکی از فعالیت های اصلی مرحله پیش راه اندازی در پلنت های صنعتی بشمار میرود. فرآیند تست لوپ در دو مرحله انجام میپذیرد : Cold Loop Check و  Hot loop check

 

CLC – Cold Loop Check

در این مرحله ، هدف بررسی صحت وایرینگ از ترمینال های داخل تابلوهای کنترل به تجهیزات ابزاردقیق نصب شده در فیلد خواهد بود. اصولا کابل کشی در فیلد از تجهیز ابزاردقیق شروع میشود و پس از عبور جانکشن باکس ها و ترمینال های مارشالینگ، به ترمینال بلاک های داخل تابلو کنترل می رسد.این تست را cold مینامند چون در حین انجام آن، پاور درون سیم ها ارتباطی تزریق نمی گردد.  مالتیمتر (Multimeter ) از ابزار های مورد استفاده در این تست میباشد.

HLC – Hot loop Check

پس از انجام موفق مرحله تست cold loop نوبت به این مرحله می رسد. در این مرحله باید برای هر کدام از I/O ها تست hot loop انجام شود. هدف اصلی این مرحله تایید اتصال صحیح و بدون خطا هر instrument  به PLC یا DCS و مطابقت آن با طراحی می باشد. در این روش عملکرد تمام لوپ به وسیله شبیه سازی سیگنال ناشی از PLC یا DCS تست میشود و می تواند شامل امور زیر باشد

1.Calibration range
2.Activation of inputs / outputs / Field switches / Solenoids
3.PLC/DCS register updates
4.SCADA updates

این تست را Hot می نامند چون در حین انجام آن، پاور به سیم های ارتباطی تزریق میگردد. از ابزار های مورد استفاده در این تست می توان به signal simulator/generator, calibrators اشاره کرد.  فرآیند تست داغ لوپ برای تمام انواع لوپ ها از جمله digital input, digital ouput, flow,RTDs,Transmitters 4/20 mA or 0/10 V  و غیره قابل انجام است. ضمن اینکه حتی توسط کالیبراتور های فشار یا پمپ های دستی می توان pressure transmitter loop را شبیه سازی کرده و فیدبک های دریافتی در کنترلر را چک نمود.

 

http://www.hansfordsensors.com/themes/blackcandy/images/jquery3.jpg

 

سوال: لرزش یا ارتعاش چطور اندازه گیری میشود؟

یکی از فعالیت های رایج در پلنت های صنعتی اندازه گیری میزان Vibration (ویبره / لرزش / ارتعاش) تجهیزات دوار مثل موتور ها یا فن ها است.

دو روش برای اندازه میزان لرزش وجود دارد :

1- اندازه گیری به روش seismic

2- اندازه گیری به روش Probe

 

 

                            http://www.security.honeywell.com/hsc/images/sc100_pr.jpgSeismic Transmitter

 

Seismic Vibration method

در روش اندازه گیری ارتعاش Seismic ، میزان لرزش از طریق مانیتور کردن بدنه تجهیز محاسبه مشود

سنسور وایبریشن ساخت شرکت Honeywell

سنسور وایبریشن ساخت شرکت General Electric

 

Probe Vibration Method

در روش اندازه گیری ارتعاش Probe ، میان لرزش از طریق مانیتور کردن یاطاقان / شفت کوپلینگ تجهیز دوار محسابه میشود. در صنایع بیشتر از روش Probe استفاده میشود. سنسورهای  پروب به دو فرم تماسی و غیره تماسی دسته بندی می شوند.

در مدل پروب تماسی،  سنسور به بدنه چسبیده است ، از این سنسورها بیشتر برای اندازه گیری سرعت و شتاب استفاده می شود. سنسورهای غیره تماسی (سنسورهای Eddy Current ) بر اساس جریان گردابی کار می کنند و برای اندازه گیری Gap استفاده می شوند. البته مدل های غیر تماسی لیزری نیز وجود دارند.

http://www.stiweb.com/images/pgraphthrust1.gifhttp://www.stiweb.com/images/pextradial.gif

سنسور های پروب همچنین به دو نوع radial و axial تقسیم میشوند. سنسور radial probe در مرکز shaft استفاده میشود در حالی که سنسور axial probe به موازات شفت نصب میشود.

http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/Seismic1/general/theory/A_P_C_S_%20Vibration%20and%20Displacement%20Measurement_files/config.gif

مشاهده و انتخاب انواع سنسور های لرزش ساخت شرکت SKF

 

                 Vibration Screening    http://www.extech.com/instruments/resources/images/VB400.jpg

البته روش های دیگری نیز برای مانیتور کردن میزان لرزش وجود دارد، استفاده از قلم ( vibration pen ) ها یا حتی وایبریشن میتر (  vibration meter ) نیز از این روش ها هستند.

مشاهده Fluke 805 Vibration Meter ساخت شرکت فلوک

مشاهده VB400 Pen Vibration Meter ساخت شرکت Extech

 

                         http://www.interempresas.net/FotosArtProductos/P18749.jpg

 

سوال : روی یک تجهیز ، تاییدیه  EEX, IA, IIC, T6 درج شده است، مفهوم آن چیست؟

معمولا روی تجهیزات صنعتی ، انواع certificate های دریافت شده آن تجهیز با حروف مخفف ذکر میشود. یک مهندس ابزاردقیق باید بر حسب نوع محیطی که در آن کار می کند با این عبارات آشنا باشد. مثلا در مورد این سوال می توان چنین جواب داد که:

  http://www.solenoidvalvesuk.com/dynamicdata/data/PU221-eexia.jpg

EEX بیانگر استاندارد اروپایی برای تجهیزات ضد انفجار  EX است ( EX Explosion Proof ) و مفهومش این است که تجهیز مذکور  در محیط هایی با احتمال وقوع انفجار ، می تواند استفاده شود.

 

IA/IIC بیانگر قابلیت استفاده از این تجهیز در محیط هایی شامل گاز های گروه methane ، propane، petrol است .

 IIC  محیط های شامل Hydrogen, acetylene, carbon disulphide می باشد.

T6 بیانگر کلاس دمایی قابل استفاده تجهیز است که در این مثال T6 یعنی کلاس دمایی این تجهیز 85 درجه سانتیگراد است.

http://www.elecfreaks.com/store/images/Thermocouple%20Type-K%20-%20M6%20Screw_A.JPG

 

سوال: چطور می توانیم دمایی که یک ترموکوپل نوع K نشان میدهد را بفهمیم؟

همانطور که قبلا هم گفتیم، ترموکوپل نوع K رابج ترین سنسور دمایی مورد استفاده در صنعت است. وقتی در محیط صنعتی  قصد یافتن دمای تقریبی نشان داده شده توسط ترموکوپل نوع K را از طریق اندازه گیری خروجی میلی ولت mV تروکوپل داشته باشیم، روش ساده ای وجود دارد که خیلی دقیق نیست ولی می توان با آن حدود دما را بدست آورد.

دمای ترموکوپل نوع K مساوی است با ولتاژ خروجی mV اندازه گیری شده ضرب در عدد 25  بعلاوه دمای محیط

مثلا اگر ترموکوپل در خروجی 30 میلی ولت را نشان دهد دمای اندازه گیری شده عبارت است از:

30*25 = 750+دمای محیط (فرض میکنیم 25 درجه سانتیگراد)  = 775 درجه

دلیل تقریبی بودن این روش این است که ما پارامتر رفرنس cold junction compensation در نظر نمی گیریم که می تواند کمی تاثیر گذار باشد. البته این روش برای نوع K کاربرد دارد و برای انواع دیگر ترموکوپل ها قابل استفاده نیست.

برای محاسبه دمای ترموکوپل از روی میلی ولت و یا برعکس شرکت FLUKE ابزار های جالب و کارآمدی را روی سایت خود گذاشته است که پیشنهاد می شود استفاده کنید

Thermocouple Voltage to Temperature Calculator

Thermocouple Temperature to Voltage Calculator

 

 

سوال: مگر زدن یا تست مگر چیست و کجا استفاده میشود؟

مگر (میگر ) وسیله ای است که برای تست مقاومت عایقی کابل ها و تجهیزات برقی استفاده می شود. نام این تجهیز از روی نام اولین شرکت سازنده آن یعنی کمپانی megger همه گیر شده است. در واقع megger  وسیله ای است که ولتاژ مستقیم بالایی ( DC high voltage ) را جهت تست مقاوم عایقی، کنترل عایقی کابل در موارد اتصال زمین و غیره تولید می کند. در برخی از این تجهیزات، ولتاژ اندازه گیری به 30KV نیز می رسد. ولتاژ معمول این دستگاهها ، بین ۱۰۰ ولت تا ۱۰ کیلو ولت است.

                                     

هدف اصلی در تست مگر اندازه گیری مقاومت عایقی بین سیم پیچ ها (windings ) و زمین (ground ) و یا بین دو winding می باشد. مقاومت اندازه گیری شده توسط این تجهیزات در حد مگا اهم می باشد. طول زمانی تست ولتاژی باید یک دقیقه باشد. معمولا برخی شرکت های تولید کننده اطلاعاتی در مورد تست مگر تجهیزاتشان ارائه میکنند. در صورت نبود چنین اطلاعاتی می توان از جدول زیر استفاده کرد.

Transformer Insulation Resistance Acceptance Testing

Winding Insulation Class, kV Insulation Resistance, MΩ
1.2 600
2.5 1000
5.0 1500
8.7 2000
15 3000

مشاهده محصولات تولید شده جهت تست مگر توسط Megger

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۹
ali biabani

نظرات (۱)

سلام بابت اطلاعاتی که بدرستی در اختیار خپخواننده ها قرار دادید تشکر و قدر دانی میکنم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی