مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۰۳ ق.ظ

چطور می توانیم صحت عملکرد یک لودسل را تست کنیم؟

 چطور می توانیم صحت عملکرد یک لودسل را تست کنیم؟

قبل از اینکه در مورد عیب یابی Load cell توضیح بدهم با یک تعریف از این تجهیز شروع می کنم. لودسل، یک حسگر وزنی است که در سیستم های توزین، باسکول ، اندازه‌‌ گیری نیرو و اندازه‌ گیری کشش کابل ها در کارخانجات استفاده میشود. این سنسور تغییرات وزن را بر اساس تغییرات ولتاژ ناشی وزن بار وارده حس کرده و آن را به سیستم کنترل یا نمایشگر الکترونیکی منتقل میکند.

لودسل ها دارای انواع مختلف فشاری، لودسل کششی و لودسل خمشی هستند. لودسل شامل یک هسته فلزی (از آلیاژ خاص) و تعدادی strain gauge (مجموعه ای از مقاومت های الکتریکی یا تنش سنج) است که در اثر اعمال نیرو تغییر شکل می‌یابد اما پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی‌گردد . میزان برگشت‌ پذیری، تعیین کننده کیفیت ،دقت و دوام لودسل است.

جهت بررسی صحت عملکرد یک سنسور لودسل، شما ابتدا باید ولتاژ excitation را چک کنید. ولتاژ excitation (تغذیه) در لودسل از سوی تجهیز کنترل کننده ( ترانسمیتر) تامین میشود. اگر این ولتاژ تغذیه به لودسل اعمال شده باشد در مرحله بعد می بایست سیگنال میلی ولت را در خروجی loadcell چک کنید. لودسل ها متناسب با نیروی اعمال شده بر آنها یک سیگنال ولتاژی در خروجی شان تولید می کنند که این ولتاژ در حد mV می باشد. اگر در اثر تغییر نیرو، میزان ولتاژ خروجی لودسل تغییر کند می توانیم نتیجه بگیریم که لودسل کار میکند. البته درست نشان دادن وزن در نمایشگر به کالیبره کردن لودسل بستگی دارد که آن یک مبحث دیگری است و شاید در یک مطلب جدا به آن بپردازیم.

شرکت معتبر HBM  که یکی از لیدر های بازار loadcell در دنیاست ویدئویی تهیه کرده است که در آن نحوه تست عملکرد این تجهیز را نشاه می دهد. با کلیک کردن می توانید مشاهده کنید.

همچنین انواع لودسل های ساخت شرکت HBM را می توانید در این صفحه از سایت شرکت سازنده مشاهده کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۰
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی