مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۰۴:۳۸ ق.ظ

فلومترهای جرمی کوریولیس

فلومترهای جرمی کوریولیس 

یکی از مهمترین کمیت اندازه گیری در صنایع ، فلو ، دبی یا همان جریان سیال است.با توجه به اهمیت اندازه گیری این کمیت و همچنین تنوع فرآیند صنایع گوناگون ، در طول زمان روشهای مختلفی برای اندازه گیری جریان سیال بوجود آمده است. یکی از انواع فلومترها فلومتر جرمی کوریولیس (coriolis mass flow meter) می باشد.

 

 انتخاب فلومتر مناسب برای هر کاربرد نیاز به دانش کلی نسبت به روشهای گوناگون فلومتری و در نظر داشتن پارامترهای اصلی اندازه گیری از قبیل دقت،قیمت تمام شده،هزینه های تعمیرات و کالیبراسیون، سازگاری عملکرد فلومتر با شرایط پروسه تولید و…می باشد.

ساختمان این فلومتر شامل چهار قسمت می باشد:

۱-لوله های موازی ۲-تحریک ۳-سنسورهای مغناطیسی ۴-صفحه نمایش

در این روش جرمی کوریولیس، دو لوله موازی توسط یک سیم پیچ تحریک با فرکانس از پیش تعیین شده به نوسان در می آید. با عبور سیال درون دو لوله نیرویی در جهت عمود بر لوله ها وارد میشود که بنام نیروی کوریولیس معروف است. این نیرو هنگامی تولید میشود که سیال درون لوله در حال جابجایی بوده و به طور همزمان لوله در حال نوسان می باشد. این نیرو در ورودی و خروجی فلومتر به شکل متضاد عمل کرده که باعث تغییر شکل در دو لوله میشود. این انحراف توسط سنسورهای مغناطیسی که در ورودی و خروجی لوله قرار دارند اندازه گیری شده و اختلاف فاز میان نوسان دو لوله ناشی از نیروی کوریولیس بدست می آید.

این اختلاف فاز با دبی جرمی سیال درون لوله متناسب است.همچنین فرکانس رزونانس لوله ها مطابق با چگالی سیال تغییر خواهد کرد که از این کمیت جهت اندازه گیری چگالی سیال استفاده میشود. دامنه انحراف دو لوله بستگی به دمای سیال دارد که در برخی دستگاهها با این روش می توان دمای سیال را تخمین زد.این روش فلومتری جهت اندازه گیری فلوی جرمی مایعات و گازها صرفنظر از ضریب هدایت ،چگالی ،دما، فشار و چسبندگی سیال به کار میرود.

برخی از فلومتر های کوریولیس را میتوان برای سیالهای گوناگون بکار برد.

مهمترین مزیت فلومت کوریولیس دقت بالای آن می باشد.

از جمله کاربردهای مرسوم فلومترهای کوریولیس می توان به جایگاه سوخت CNG اشاره کرد.

از جمله برند های مطرح تولید فلومتر های کوریولیس میتوان به E+H و Micro Motion اشاره کرد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۵
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی