مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

سه شنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۱۵ ق.ظ

سنسورهای التراسونیک و صوتی

سنسورهای  اولتراسونیک و صوتی
در کاربرد هایی از اندازه گیری سطح نباید مواد پروسه با ابزارآلات اندازه گیری تماس پیدا کند، ممکن است امکان استفاده از دستگاههای اولتراسونیک یا صوتی وجود داشته باشد. این دستگاهها فاصله ی یک نقطه از مخزن که معمولا یک نقطه ی مرجع می باشد را تاسطح محتویات مخزن اندازه گیری می کنند.

دستگاههای صوتی و اولتراسونیک بر مبنای اصول اکو(انعکاس صوت) عمل می کنند. هنگامی که امواج صوتی با سطوح جامد یا مایع برخورد می کند، تنها بخش کوچکی از انرژی صوت موجود در امواج در سطح نفوذ کرده و بیشتر صوت بازتابیده میشود. موج صوت بازتابیده شده یک اکو می باشد. معمولا موج صوتی در فرکانس حدود 1 تا 20 کیلو هرتز تولید می شود.
دستگاههای اولتراسونیک با دستگاههای صوتی متفاوت می باشند. این تفاوت به دلیل رنج فرکانس عملیاتی متفاوت در این دو نوع دستگاه است. رنج دستگاه های اندازهگیری اولتراسونیک در حدود 20KHz می باشد. برای ابزارآلات اندازه گیری صوتی، رنج عملیاتی تقریبا 10KHz یا پایین تر است.
می توان از این دستگاه های سنجش برای اندازه گیری پیوسته و نقطه ای استفاده کرد. آشکارسازهای سطح پیوسته به دو دسته ی سنسورهای زیر مایع و سنسور های بالای مایع طبقه بندی می شوند. از آشکارسازهای نقطه ای می توان برای اندازه گیری سطح واسط گاز/مایع، مایع/ مایع، مایع/کف  و جامد/ گاز بهره گیری کرد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۳
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی