مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۲۱ ق.ظ

9 نکته برای مدیریت پروژه های اتوماسیون صنعتی

برای اینکه در یک پروژه اتوماسیون صنعتی، یک مدیر پروژه موفق باشید، علاوه بر مهارت های فنی به مهارت های دیگری نیز احتیاج خواهید داشت. دارا بودن مهارت های سازماندهی و ارتباط سازی همراه با توانایی ایجاد انگیزه در تیمی از افراد که در دپارتمان های مختلف و با اصول و مقررات گوناگون کار میکنند، از این دسته از مهارت ها بشمار می آیند. در ادامه نه نکته عملی برای اینکه یک مدیر پروژه اتوماسیون صنعتی موفق باشید را مرور می کنیم.

1– منابع مدیریت پروژه

هزاران مقاله در فضای مجازی، کتاب ها و مجلات کاغذی منتشر شده و به آسانی قابل دسترسی است. اگر فکر می کنید که به اطلاعات جدیدتری در این حوزه نیازمند هستید می توانید اطلاعات منتشر شده در وبسایت Projectmanagement.com را که از سوی موسسه معتبر PMI منتشر میشود را دنبال کنید. گذراندن دوره های آموزش مدیریت پروژه نیز می تواند یکی از گزینه ها برای افزایش دانش و آشنایی با روش ها و استاندارد ها باشد.

2 –به خبر های بد خوش آمد بگویید 

در هر پروژه اتوماسیون، چیزهایی وجود دارد که در مسیر اشتباهی پیش میروند، اما هر چه زودتر متوجه شوید که این اشکالات کدام هستند، به طبع آسانتر و با هزینه کمتری خواهید توانست این مشکلات را حل کنید. هیچ کسی خواهان شنیدن و رساندن خبرهای بد نیست، اما اهمیت دارد که بعنوان یک مدیر پروژه، حالت تدافعی نداشته باشید. اگر پروژه از مسیر صحیح خود خارج شود، باید هر عضوی از تیم قادر به فشار دادن کلید Stop باشد. در غیر این صورت، برای اینکه همه چیز در انتها درست از آب در بیاید باید روی موقعیت کاری تان  قمار کنید.

3 – همیشه سادگی را در ذهن تان داشته باشد

مهندسان معمولا سیستم ها را به قدری پیچیده طراحی می کنند که کار کردن با آنها برای افراد غیر مهندس و مصرف کنندگان عادی به امری دشوار بدل مشود. یک مدیر پروژه از همان ابتدا باید سعی کند تا انتظارات و نیازهای مصرف کننده در طراحی محصول برآورده شود و اولویت های کاربر لحاظ گردد. مدیر پروژه باید این مسایل را با افراد حاضر در تیم اتوماسیون در میان گذاشته و مشورت های لازم را در مراحل طراحی و تست اولیه سیستم  ها و تجهیزات جدید به آنها بدهد.

 

 

 

4 – آماده تغییرات در حین انجام پروژه باشید

در هر پروژه ای، پیش بینی های غیر واقعی، اجرای ضعیف و طراحی اشتباه می تواند منجر به شکست آن پروژه شود. چیزی که دارای اهمیت می باشد این است که بدانید در طول زمان انجام پروژه ممکن است به دفعات ناچار به اعمال تغییرات شوید. نتیجه نهایی پروژه به ندرت همان چیزی است که از ابتدا طرح ریزی شده است. درک کنید که این تغییرات به هیچ عنوان به معنی شکست پروژه در نظر گرفته نمی شود، بلکه وفق دادن خود با فرآیند پروژه و انجام تغییرات، یک نیاز واقعی به شمار می آید.

5 – از ابتدا برنامه های تست و آزمایش را برقرار کنید

طراحی سیستم بتنهایی کافی نیست. شما باید آن را تست کنید، نه یکبار بلکه دوبار، تا صحت عملکرد سیستم تایید شود. شروع کردن برنامه ریزی تست ها بر اساس یک الگو کار آسانی است. تجهیزات یا سیستم ها در ابتدا باید در محل تاسیسات شرکت تولید کننده مورد تست و آزمایش قرار گیرد. این تست اولیه به نام تست FAT شناخته می شود (Factory Acceptance Testing) و هدفش این است تا طراحی سیستم را تایید کند. در این تست سناریو های مختلف شبیه سازی میشود تا چگونگی واکنش سیستم به این شرایط مشخص شود.

مرحله تست نهایی به نام تست SAT شناخته می شود (Site Acceptance Testing) و زمانی انجام میشود که سیستم به محل نصب در محیط کارخانه تحویل شده باشد. هدف از انجام تست SAT تایید عملکرد واقعی تجهیزات مطابق آنچه که طراحی شده اند، می باشد و فرآیند تولید محصول در سطح مورد نیاز بررسی میشود.

 

برای انجام تست ها برنامه ریزی کنید، با اینکار به اعضای تیم پروژه این امکان را میدهید تا معیارهای عملکردی که باید بدست آید، را بشناسند. در مراحل انجام تست عجول نباشید و اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را در زمانبندی پروژه برای انجام تست های ضروری در نظر گرفته اید. همچنین مهم است که افراد مناسبی را برای حضور در تست FAT در نظر بگیرید، این افراد فقط نباید از مدیران انتخاب شوند بلکه می توانند شامل اپراتور و کارشناس تعمیرات و نگهداری باشد.

6 – استاندارد های برنامه نویسی را رعایت کنید

در حین فرایند انجام پروژه اطمینان حاصل کنید که برنامه نویسان، سیستم اینتگریتور ها و قطعه ساز ها از استاندارد های برنامه نویسی یکسان مثل OMAC و PackML استفاده می کنند. (اطلاعات سایت زیمنس در این زمینه). هیچ چیزی بدتر از استفاده از روش های کدنویسی دلخواه نیست به خصوص زمانی که ما را ناچار به دوباره کاری در آخرین لحظات، برای سازگاری سیستم با دیگر سیستم های موجود در کارخانه کند. استفاده از روشهای مختلف برنامه نویسی در پروژه های بزرگ می تواند هزینه های تمام شده پروژه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

7 – اغلب اوقات ارتباط برقرار کنید

هرگز تصمیم ها را بدون مشورت کردن با سایر اعضای تیم نگیرید. تصمیم گیری یکجانبه تیم را با شما غریبه می سازد و سبب ایجاد اغتشاش، شکست کار تیمی و عدم استفاده از تخصص اعضای تیم خواهد شد. برقراری ارتباط به صورت متناوب، به اعضای تیم اجازه میدهد تا مسائل را بفهمند و از مشکلاتی که باید حل شود، آگاه شوند. یک نقشه راه (roadmap) برای ارتباط با وندور ها ایجاد کنید و آن را خیلی زود در پروژه چک کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند.

8 – یک سد کننده مسیر نباشید

 

بعنوان یک مدیر پروژه، مسئولیت پاسخگویی به درخواست اطلاعات و تایید جنبه های مختلف پروژه در زمان مناسب با شماست. خودتان را درگیر پروژه کنید و پاسخگو باشید تا سبب ایجاد تاخیر در برنامه زمان بندی پروژه نشوید.

 

9از استحکام تیم پروژه مطمئن شوید

هیچ چیزی بیشتر از گمارده شدن اعضای تیم برای پروژه دیگری نمی تواند سبب تاخیر در پروژه شود چون در این صورت این افراد وقت کافی برای اینکه در پروژه صرف کنند را نخواهند داشت. در ابتدای پروژه نیروهای جایگزین را شناسایی کنید و به آنها آمادگی لازم برای پر کردن جاهای خالی در زمان مورد نیاز را بدهید. همین قانون را برای تیم یکپارچه ساز سیستم (systems integrator) نیز اعمال کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها افرادی را با مهارت های مشابه شناسایی کرده باشند تا در زمان نیاز در پروژه جایگزین کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۷
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی