مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۲۸ ق.ظ

انکودر نوری و مطلق

انکودر نوری و مطلق

انکودر وسیله ای است که برای تبدیل حرکت چرخشی یا خطی را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند و برای تعیین پارامتر هایی نظیر سرعت، جهت ، فاصله و یا موقعیت مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد داخلی انکودر ها به طور کلی یکسان است اما نحوه اتصال آن به دستگاه در طراحی فیزیکی آن تاثیر می گذارد. هنگام انتخاب اینکودر تعیین مدل و نوع مناسب منجر به دستیابی نتایج بهتری می گردد، به طور معمول انکودر از طریق شفت به طور مستقیم به انتهای موتور متصل می گردد.
انواع انکودر عبارتند از انکودر خطی، انکودر افزایشی ، انکودر مطلق یا ابسولوت ، انکودر نوری، انکودر سینوسی و انکودر 12 بیتی. باز خوانی سرعت موتور یکی از اصلی ترین کاربرد های انکودر می باشد.

انکودر نوری:
نرم افزارهای تبدیل کننده نوری دستگاهی است که با استفاده از یک دیسک موقعیت مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند.

 

 

انکودر مطلق:

انکودر های نوری افزایشی به نسبت موقعیت شفت دوار اطلاعات دیجیتال به عنوان خروجی تولید می کند.اینکودر افزایشی درمحیط هایی که دستگاه ها تحت لرزش زیاد کار می کنند همچنین در محیط های کاری که گرد و غبار زیادی در آنها وجود دارد به راحتی کار می کند.نقطه ضعف استفاده از انکودر های خطی آن است که در زمانی که قدرت موتور کم است به تدریج اطلاعات موقعیت شفت را از دست می دهند. این ضعف در مورد دستگاه هایی پس از روشن شدن دوباره اینستال نمیشوند بیشتر به چشم می خورد. انکودر های مطلق برای هر موقعیت زاویه ای یک یا چند ارزش عددی مطلق ارائه می کنند و حتی در صورت قطع برق نیز قادر به بازیابی دیتا ها می باشند.
این اینکودر در سیستم جرثقیل ها ، سیستم های بلند کننده پل ها،کارخانه های تولید فولاد و یا توربین های بادی استفاده می شود.انکودر سنگین بامر بسیار قوی ، بادوام، قابل اعتماد می باشد و حتی به هنگام آسیب دیدن اینکودر باز هم باعث آسیب به سیستم نمیگردد.

 

 

کاربرد انکودر در موارد زیر می باشد:

بازخوانی سرعت موتور /اندازه گیری خطی /اندازه گیری موقعیت / 
/ حساب کردن دور در دقیقه رایج ترین دلیل استفاده از انکودر می باشد. به طور معمول انکودر به طور مستقیم به پایان یک موتور از طریق یک شفت نصب شده است. پارامتر مهم اندازه گیری سرعت موتور از طریق انکودر به یک درایوداده می شود.پس از آن از طریق درایو می توان سرعت و حرکت موتور را مورد بررسی قرار داد.
کنترل چند محور را می توان با استفاده از انکودرهای افزایشی یا مطلق به دست آورد این انکودر ها در دستگاه هایی که به دقت و وضوح بالا نیاز دارند و در انواع برنامه های کاربردی خودکار در تولید و تحقیقاتی استفاده می شود، یه عنوان مثال آنتن رادار، بازوهای رباتیک و یا چرخش بشقاب های ماهواره ای نمونه های خوبی از این نوع نرم افزار می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۹
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی