مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۰۹ ق.ظ

بوستر پمپ چیست و انواع آن کدام است؟

 

با افزایش جمعیت شهری و روستایی و دخالت عوامل مختلف کاهش فشار آب از قبیل نشتی و خرابی لوله های آبرسانی ،کاستی های ناشی از اتصالات در مسیر جریان ، افزایش تقاضای آب در ساعات اوج مصرف و... احتیاج به یک سیستم تقویت فشار امری ضروری است.

 بوستر پمپ عبارت است از لوله ها ، تجهیزات الکتریکی ، پمپ ها ، اتصالات ، شیر آلات (همچون الکتروموتورها و تابلوی برق فرمان).

بوستر پمپ همواره شبکه مصرفی را زیر فشار ثابت و معینی (به میزانی که قابل تنظیم می باشد) نگه داشته و به محض شروع مصرف آب، در شبکه ابتدا یکی از بوستر پمپ ها شروع به کار می افتد و آب مصرفی را تامین می نماید . در صورتی که میزان مصرف بیشتر شود متناسب با آن سایر بوسترپمپ ها به ترتیب و به صورت اتوماتیک وارد مدار می شوند و به این ترتیب ضمن اینکه فشار آب در شبکه ثابت می ماند از استهلاک بیش از حد الکترو پمپ ها و نیز اتلاف انرژی الکتریکی در سیستم جلوگیری می کند.

بوستر پمپ ها در دو دسته کلی تقسیم بندی میشود

1-دور ثابت

2-دور متغیر


بزرگترین تفاوت بوستر پمپ ها در این دو دسته هوشمند بودن دسته دور متغیر است.در این دسته از اینورتر و سنسور مخصوص برای دریافت اطلاعات و به کار انداختن پمپ ها استفاده میشود.بدین صورت که اگر در ساختمانی تنها چند عدد شیر باز شود پمپ با حداکثر سرعت و توان خود کار نمیکتد و به اندازه مصرف ساختمان میزان فشار را تعیین میکند.همچنین هرچقدر مصرف ساختمان زیاد تر یا کمتر شود باز سنسور آن را محاسبه و به تابلو فرمان هوشمند میفرستد و از آنجا سرعت و قدرت پمپ و یا پمپ ها کاهش و یا افزایش می یابد.

اما در بوستر پمپ های دور ثابت این عمل دیده نمیشود.

بسیاری از بوستر پمپ های دور ثابت با اتوماتیک و منبع های تحت فشار معمولی طراحی و ساخته میشوند و فقط توسط یک تابلو فرمان نیمه هوشمند کنترل میشوند.به طوری که پمپ اول در حداکثر قدرت به کار افتاده و آب مورد نیاز را تامین میکند و اگر این فشار کم بود پمپ بعدی نیز با حداکثر قدرت به راه می افتد.


پس واضح است که تمرکز و تاکید ما بر روی بوستر پمپ های کاملا هوشمند و دور متغیر هست.این گونه از پمپ ها برق بسیار کمتری مصرف کرده،دارای استهلاک بسیار کمتری می باشند،صدای ایجاد شده بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است و ...

 

موارد کاربرد بوستر پمپ

بوستر پمپ ها آبرسانی ساختمانهای مختلف مانند برجها ،تامین سیستم اطفاءحریق، بیمارستانها ، مدارس ، سالنهای تفریحی ، ورزشی ، مجموعه های صنعتی کارخانجات،مجتمع های مسکونی و آپارتمانی ...

 

 بوستر پمپ از اجزاء مختلفی تشکیل شده است:

این اجزاء عبارتند از :
۱-پمپ
۲-تابلو برق(اینورتر دربوستر دور متغیر)
۳-کلکتورهای ورودی و خروجی
۴-اتصالات اصلی و فرعی
۵-شاسی
۶-منبع دیافراگمی(در بوستر پمپ های دور ثابت)

 


ممکن است هر یک از اجزاء بوستر پمپ از بهترین مارکهای موجود در بازار باشد ، اما انتخاب اولیه ، مونتاژ نهایی مجموعه ، تنظیمات مربوط به plc و راه اندازی در صورتی که به درستی انجام نشود هر کدام به تنهایی میتواند باعث کارکرد نا مناسب مجموعه بوستر پمپ شود .


از طرف دیگر به همان نسبت که استفاده از بوستر پمپ باعث کاهش مصرف انرژی ، هزینه کمتر نگهداری و تعمیر و آسایش مصرف کنندگان نهایی میشود ، انتخاب غیر کارشناسی و عدم رعایت استاندارد های لازم در این بخش باعث مصرف انرژی بیشتر ، هزینه بیشتر نگهداری و تعمییرات ، اتلاف وقت وعدم رضایت و آسایش مصرف کنندگان میشود .


متاسفانه به دلیل توجه بیش از اندازه خریداران به قیمت اولیه ، بازار ساخت و فروش سیستم های نا مرغوب ارزان رونق یافته ، حال آنکه چندین برابر قیمت اولیه خرید ، صرف افزایش مصرف برق ، تعمیرات ، نگهداری و... میگردد ، که خود موجب عدم رضایت مصرف کننده خواهد شد .

لذا بررسی و تحقیق اولیه خریداران ، هم باعث رضایت مصرف کننده گشته و هم ارائه خدمات مناسب تر از طرف شرکتهای معتبر فعال در این زمینه را هموار تر می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۳
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی