مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۲۶ ق.ظ

هد و دبی.دو اصطلاح بسیار مهم در پمپ های آب

 
پمپ های آب بر اساس پارامترهای طراحی و ساخته میشوند و بر اساس همان پارامترها در صنایع و مکانهای مختلف به کار گرفته میشوند.از جمله این پارامترها که نقش مهمی در انتخاب نهایی یک مدل از پمپ مناسب کار شما را دارد هد و دبی میباشد که مکمل یکدیگر بوده و همدیگر را پشتیبانی خواهند کرد.
هد همان ارتفاع میباشد که همیشه بر روی پلاک پمپ ها حک میشود و همیشه نیز حداکثر هد و یا ارتفاعی که یک پمپ میتواند آب پمپاژ کند درج میشود.
به طور مثال بر روی پمپی هد ماکزیموم 33 متر است.این بدان معناست که این پمپ میتواند حداکثر 33 متر آب را تحت فشار بالا ببرد.شاید از خودتان سوال کنید تحت فشار یعنی چه؟
اصلاح تحت فشار به پمپهای گریز از مرکزی اطلاق میشود که توانایی هدایت آب را درون لوله و یا شلنگ را دارا میباشند و نمیتوانند آب را پرتاب کنند.بسیاری از کاربران فکر میکنند که پمپ تحت فشاری که 33 متر آب را بالا میبرد پس میتواند 20 متر آب را پرتاب نیز بکند! اما این فکر اشتباه است.پمپ های تحت فشار چه در 10 متر لوله و چ در حداکثر ارتفاعشان یک نوع پرتاب را دارند.
برگردیم سر اصطلاح اصلی مان یعنی هد.در بالا مثالی برای شما زدم و گفتم حداکثر هد یک پمپ بر روی آن درج شده.اما نکته ای در این میان هست.اینکه هیچوقت نباید به اعداد روی پمپ فقط بسنده کرد.چون حداکثر هد پمپ ها که بر روی آنها درج شده در شرایط آزمایشگاهی بوده و کاملا استاندارد گرفته شده است.بدیهیست که این اعداد در برابر لوله کشی های غیر استاندارد که در 90 درصد ساختمان های ایران کمی متغیر است.
 
در ضمن این عدد فقط در مورد یک لوله راست و مستقیم رو به بالا هست.و شامل ده ها زانو و صدها متر لوله خوابیده شده در کف ساختمان شما نمیشود! پس همیشه برای خرید یک پمپ فقط به اعداد در شده بر روی آن اعتماد نکنید.بهترین راه دیده شدن سیستم لوله کشی شما توسط یک فرد متخصص در امور پمپ آب و محاسبه میزان مصرف ساختمان و بعد خرید پمپ طبق اظهارات متخصص پمپ میباشد.
 
اصطلاح دوم که کاربرد آن نیز در صنایع پمپ بسیار است دبی یا حجم آب میباشد.دبی در یک پمپ یعنی آن پمپ در زمانی خاص چقدر آب میتواند جابجا کند.دبی در ارتفاعات مختلف حجم های مختلفی ارائه میدهد.به طور مثال پمپ 1 اسب بشقابی در ارتفاع 10 متر 10لیتر آب به ما میدهد و در ارتفاع 20 متر 7لیتر آب.پس دبی و هد مکمل یکدیگرند و همدیگر را پشتیبانی خواهند کرد.
 
دبی در جایی به کار کی آید که چندین مصرف کننده در طول مسیر باشند و پمپ میبایست به همه آنها سرویس دهد.در این صورت اگر پمپ نصب شده دارای دبی کم باشد نمیتواند به مصرف کننده ها به خوبی آب برساند و دچار کمبود آب میشویم.
همینطور در مورد هد نیز صادق است.پمپی که دبی آن بالا باشد اما هد آن کم باشد در طبقات فوقانی دچار قطعی آب خواهیم شد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۱
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی