مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۰۳ ق.ظ

کنترل سروو موتور

 

 

این طراحی ساده اساسی کنترل سروو موتور با ژنراتور پالس است. که در آن از  CMOS IC 7555 در حالت ثابت برای تولید پالس به درایو سروو موتور استفاده شده است. این مدار می تواند ویرایش مناسب برای دریافت پالس های با طول کافی داشته باشد.




سرو یک دستگاه کوچک است که دارای یک شفت خروجی می باشد. این شفت را می توان به موقعیت زاویه ای خاص با ارسال سروو سیگنال کد شده می چرخاند. تا زمانی که سیگنال کد شده در خط ورودی وجود دارد، سروو را در موقعیت زاویه ای شافت حفظ کند. موقعیت زاویه ای شفت توسط مدت زمان یک پالس  که به سیم کنترل اعمال شده  تعیین می شود.  این  به نام پالس مدولاسیون کد شده شناخته می شود.

 سروو به طور معمول  هر 20 میلی ثانیه (0.02ثانیه) پالس
نیاز دارند. طول این پالس تعیین می کند که موتور تا چه اندازه گرداننده شود.

بطور کلی، اگرپالس 1.5 میلی ثانیه داده شود موتور 90 درجه گرداننده می شود که به این موقعیت خنثی می باشد. و اگر طول پالس کوتاهتر از 1.5 میلی ثانیه باشد شفت موتور در 0 درجه نزدیک می شود. واگر طول پالس طولانی تر از 1.5 میلی ثانیه باشد شفت به 180 درجه نزدیک تر می شود.


شماتیک مدار


 

مدار طراحی شده برای ارائه سیگنال های کنترلی به سروو موتور می باشد. IC1 بعنوان یک مولتی ویبراتور طراحی شده است تا پالس های را برای عملکرد سروو ایجاد کند.

10KPot VR2، R1 و خازن C1 تعیین کننده حد بالا و پایین زمان پالس می باشد. از آنجا که VR2 متغیر است، زمان بالا از 2.07 میلی ثانیه تا میلی 1.03ثانیه متفاوت است. با VR1 می توان زمان دقیق را تنظیم نمود.

555 IC datasheet


 

نظرات (۲)

خیلی وبلاگ عالی و خوبی داری لذت بردم واقعا من هم البته یه وب دارم که متاسفانه کسی به من سر نمی زنه و تنهام دوست داری بیا نیامدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
خیلی وبلاگ عالی و خوبی داری لذت بردم واقعا من هم البته یه وب دارم که متاسفانه کسی به من سر نمی زنه و تنهام دوست داری بیا نیامدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی