مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۰۴ ق.ظ

بخش های چیلر

چهار بخش اصلی چیلر :

چهار بخش اصلی : کمپرسور (متراکم کننده)، کندانسور (تقطیر کننده)، اواپراتور (تبخیر کننده) و اکسپنشن والو (منبسط کننده) هستند.


 

در چیلر های تراکمی ماده مبرد در اثر عمل پمپ گونه کمپرسور متراکم می شود و پس از افزایش فشار و دما به سمت کندانسور جریان می یابد. گاز داغ ضمن تبادل حرارت با آب ارسالی از سوی برج خنک کن یا هوای خنک در کندانسور تقطیر شده و بصورت مایع داغ ، کندانسور را به سمت شیر انبساطی در ورودی اواپراتور ترک می کند. عبور مایع مبرد از شیر انبساطی توام با افت فشار است. از این رو مایع، آمادگی لازم برای تبخیر را در داخل اواپراتور کسب می کند و پس از ورود به فضای اواپراتور با جذب حرارت از لوله های آب سیستم (آب تغذیه کننده وسائل تبادل حرارت همچون فن کوئل) تبخیر می شود و بصورت گاز از طریق لوله مکش به کمپرسور باز می گردد و چرخه سرمایش بار دیگر از سر گرفته می شود. رایج ترین روش طبقه بندی جیلر های تراکمی بر اساس کمپرسور و کندانسور صورت می گیرد.

1 - کمپرسور (متراکم کننده) :

کمپرسور یا متراکم کننده در انواع مختلف نقش پمپاژ و تراکم ماده مبرد را در یک چرخه سرمایشی به عهده دارد. گوناگونی کمپرسور می تواند وجه تمایزی در انواع جیلر های تراکمی باشد. کمپرسور های رفت و برگشتی ، دوار، گریز از مرکز(سانتر فیوژ)، حلزونی و اسکرال از انواع مختلف کمپرسور هستند که در سیستم های تراکمی سرمایشی کاربرد دارند.

 

چیلر تراکمی آب خنک ، چیلر تراکمی هوا خنک

2 - کندانسور (تقطیر کننده) :

کندانسور گاز مبرد را بعد از تراکم تبدیل به مایع می کند.کندانسورها برای مایع نمودن ماده مبرد باید به نحوی خنک شوند. عامل خنک کن می تواند جریان هوا یا آب باشد. کندانسور ها بر اساس نحوه خنک شدن و تقطیر گاز داغ در سه گروه کندانسور های آبی، هوایی و تبخیری طبقه بندی می شوند.

 

چیلر تراکمی آب خنک ، چیلر تراکمی هوا خنک

کندانسور هوایی با دارا بودن یک یا چند باد زن و عبور هوا از روی کویل حاوی گاز داغ موجب تقطیر مبرد می شود. کندانسور های هوایی برای مناطقی که رطوبت نسبی هوا بالاست کاربرد بیشتری دارد.

3 - اواپراتور (تبخیر کننده) :


4 - اکسپنشن والو (منبسط کننده) :

 
کنترل کننده های فشار در چیلر تراکمی :

کنترل فشار بالا و پایین :

این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا. در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند . هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می باشد. در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولا فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می توان تنظیم کرد. اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن میشود.


کنترل فشار روغن :

این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور می باشد .اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن می شود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین می باشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن ( مکش ) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل می شود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع می دهد . هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن می شود و پس از تقریبا ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۷
ali biabani

نظرات (۱)

مرسی از سایت بسیار خوبتون

لطفا بیشتر فعالیت کنید تا از مطالب خوبتون بهره ببریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی