مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

مقایسه روش های راه اندازی

تسمه نقاله ها می توانند اشکال متنوعی داشته و در جهات مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. در اینجا، یک بار معمولی با میزان گشتاوری ثابت داریم که بسته به اینکه چقدر بار سنگین باشد،گشتاور ترمز می تواند از پایین تا بالا متغیر باشد.

اجازه دهید تا نگاهی به رایج ترین روش های راه اندازی موتور بیاندازیم و پس از آن، مناسب ترین سافت استارتر را برای این نوع از کاربرد ها  انتخاب کنیم:

  • راه‌ اندازی مستقیم بر خط (DOL)

  • راه‌ اندازی بصورت ستاره .مثلث

  • سافت استارتر

راه‌ اندازی مستقیم بر خط (DOL)

تسمه نقاله ها اغلب به یک گشتاور اولیه  نیاز دارند که بسیار نزدیک یا اندکی بیشتر از مقدار گشتاور مجاز موتور باشد. یک راه انداز مستقیم بر خط، با یک موتور قفس سنجابی طبیعی، بسته به اندازه موتور، نوع و غیره، تقریبا می تواند 1.5 الی 2.5 برابر میزان گشتاور مجاز موتور را تولید کند.

اما خطر وقوع لغزش، درحالت استفاده از راه‌ اندازی مستقیم بر خط، بین تسمه و رول محرک، بسته به مقدار بالا بودن گشتاور اولیه، بسیار محتمل است.

جعبه دنده و کوپلینگ نیز به معرض تنش های مکانیکی بالا قرار می گیرند و باعث ایجاد ساییدگی و پارگی قابل توجهی در سیستم خواهد شد، هزینه های نگهداری آن نیز بالا می باشد. گاهی اوقات کوپلینگ مایع (Fluid coupling ) برای کاهش گشتاور منتقل شده، مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای داخلی کلاچ مایع هیدرولیکی fluid couplings

 

fluid couplings نصب شده روی نوار نقاله انتقال سنگ

این روش راه اندازی گران است و به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارد.

گشتاور ترمز پایین و گشتاور ترمز بالا در راه اندازی مستقیم بر خط (DOL)

نمودار بالا سمت چپ: گشتاور ترمز پایین – منحنی گشتاور / سرعت در راه اندازی مستقیم بر خط (DOL)

نمودار بالا سمت راست: گشتاور ترمز بالا – منحنی گشتاور / سرعت در راه اندازی مستقیم بر خط (DOL)

نمودار پایین سمت چپ: منحنی جریان در راه اندازی مستقیم بر خط (DOL)

نمودار پایین سمت راست: منحنی جریان در راه اندازی مستقیم بر خط (DOL)

 

راه‌ اندازی به روش ستاره مثلث

راه‌ اندازی موتور بصورت ستاره مثلث

این یک روش راه اندازی است که  جریان و گشتاور شروع  را کاهش می دهد. به طور معمول، دستگاه شامل سه کنتاکتور، یک رله اضافه بار و یک تایمر برای تنظیم زمان در موقعیت شروع است. در طی راه اندازی نرمال، اتصال موتور باید بصورت مثلث باشد تا بتوان از این روش راه اندازی استفاده نمود.

 

اگر در طی زمان راه اندازی، مقدار گشتاور بار، نزدیک گشتاور مجاز موتور باشد، امکان استفاده از این روش برای راه اندازی موتور وجود ندارد (به شکل زیر نگاه کنید، گشتاور ترمز بالا).

گشتاور ترمز پایین و بالا در راه اندازی به روش ستاره مثلث

نمودار بالا سمت چپ: گشتاور ترمز پایین – منحنی گشتاور / سرعت در راه‌ اندازی موتور بصورت ستاره مثلث

نمودار بالا سمت راست: گشتاور ترمز بالا –  منحنی گشتاور / سرعت در راه‌ اندازی موتور بصورت ستاره مثلث

 

سافت استارتر

سافت استارتر سانترنو ایتالیا ASAB

با استفاده از سافت استارتر، می توان گشتاور شروع را تا حدی که حداقل قادر به راه اندازی تسمه نقاله باشد، کاهش داد. امکان تنظیم سافت استارتر، این تسلط را بوجود می آورد که بتوان گشتاور را دقیقا در همان سطحی که برای شروع لازم است، تنظیم نمود.

نتیجه آن، حداقل تنش ممکن در گیربکس و کوپلینگ است و در زمان شروع، تسمه هیچ لغزشی ندارد. این امر، هزینه های تعمیر و نگهداری را به حداقل می رساند.

هنگام استفاده از یک سافت استارتر، جریان موتور دریافتی، در طی زمان راه اندازی، تقریبا 3 الی 4 برابر بیش از حد مجاز است

در واقع نمیتوان گفت دلیل انتخاب سافت استارتر کاهش جریان راه اندازی و کاهش مصرف انرژی است دلیل اصلی استفاده ازسافت استارتر از بین بردن ضربه مکانیکی راه اندازی و هزینه خرید و راه اندازی آن است.

 

گشتاور ترمز پایین و بالا در راه اندازی به روش سافت استارتر

نمودار بالا سمت چپ: گشتاور ترمز پایین – منحنی گشتاور / سرعت در زمان استفاده از روش سافت استارتر

نمودار بالا سمت راست: گشتاور ترمز بالا – منحنی گشتاور / سرعت در زمان استفاده از روش سافت استارتر

انتخاب یک سافت استارتر مناسب

 

سافت استارتر ABB

راه اندازی نرمال

راه اندازی با استفاده از یک تسمه نقاله کوتاه و بارگذاری سبک بر روی آن، نمونه ای از یک شروع نرمال است. برای نقاله هایی با روش راه اندازی مستقیم بر خط، و زمان راه اندازی کمتر از 5 ثانیه، باید با توجه به توان مجاز موتور، یک سافت استارتر انتخاب شود.

راه اندازی مخصوص کارهای سنگین

در برخی از موارد، تسمه نقاله می تواند بسیار طولانی باشد و اگر تسمه در طی زمان راه اندازی، بطور کامل بارگذاری شود، آنگاه زمان راه اندازی می تواند بسیار طولانی شود. برای چنین کاربردهایی، یک سافت استارتر انتخاب کنید که برای کاربردهای سنگین طراحی شده باشد. همچنین، اگرسافت استارتر یک سایز بزرگتر از توان مجاز موتور انتخاب شود و از یک رله اضافه بار کلاس 30 استفاده کند، آنگاه انتخاب یک سافت استارتر ب منظور راه اندازی نرمال نیز محتمل خواهد بود.

 

تنظیمات اولیه پیشنهادی سافت استارتر سانترنو ASAB :

  • رمپ شروع: 10 ثانیه

  • رمپ توقف: 0 ثانیه ( برای مواد شکننده و ضعیف از رقم 10 ثانیه استفاده کنید).

  • ولتاژ اولیه: 40 درصد

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۹
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی