مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

مهندسی کنترل

آموزش و کاربردی در مهندسی برق و اتوماسیون صنعتی

هر کس به اندازه افق نگاهش ارزش دارد. امام علی (ع)

انجام پروژهای برق صنعتی و اتوماسیون در مشهد

چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۴۶ ب.ظ

آموزش فارسی ماژول CMR2020

 

ماژول CMR2020

یکی از قابلیت های بارز LOGO! 8، قابلیت اتصال به شبکه محلی و یا اینترنت می‌باشد. این اتصال در ساده ترین حالت می‌تواند با کمک یک دستگاه مودم برقرار گردد. در این حالت با استفاده از یک کابل شبکه، می‌توان مودم را به پورت پروفی‌نت کنترلر لوگو متصل نمود و با تخصیص دادن آدرس IP در رنج آدرس مودم، یک ارتباط ساده شبکه ای مابین آنها برقرار کرد. در صورتیکه مودم از نوع WIFI باشد می‌توان از طریق گوشی‌های هوشمند، تبلت یا لپ تاپ و با کمک اپلیکیشن های ارائه شده و یا وب سرور با کنترلر ارتباط برقرار نمود.

با این حال شرکت زیمنس برای کاربردهای پیشرفته تر اقدام به عرضه دو ماژول CMR2020 و CMR2040 نموده که در این مطلب آموزش CMR2020 داده می‌شود. ماژول های CMR2020 و CMR2040، ماژول های ارتباطی جهت برقراری ارتباط بی سیم با کنترلر LOGO! 8 از طریق شبکه موبایل و همچنین تعیین موقعیت کنترلر از طریق سیستم GPS می‌باشند. تفاوت اصلی این دو ماژول در آن است که CMR2020 از شبکه( GSM/GPRS (2G استفاده می نماید حال آنکه ماژول CMR2040 از شبکه (LTE (4G استفاده می‌نماید.

این ماژولها می­‌توانند به دو طریق مورد استفاده قرار گیرند. در حالت اول به عنوان یک ماژول ارتباطی برای کنترلر LOGO! 8 که از این طریق می‌­توان، تمامی مقادیر ورودی­‌ها، خروجی­‌ها، بیت‌­های حافظه و وضعیت برنامه را از طریق نرم افزار موبایل (LOGO! App) مانیتور نمود و یا مقادیر را تغییر داد. همچنین در صورت بروز هرگونه خطایی می‌توان از طریق سرویس پیام کوتاه، از نوع خطا مطلع گردید.

در حالت دوم، این ماژول می‌تواند بصورت مستقل (Stand Alone) مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت، این ماژول که دارای دو ورودی و دو خروجی است، می­‌تواند برنامه ریزی گردیده و بسته به مقادیر ورودی و فرامین ارسالی از طریق شبکه های ارتباطی خود، خروجی ها را وصل یا قطع نماید.

نمایی از ماژول CMR2020

برای راه اندازی ماژول CMR2020 در ابتدا بدون روشن کردن ماژول بایستی سیم کارت مورد نظر درج شود و پس از آن تغذیه ماژول متصل گردد. مطابق شکل ماژول CMR2020 دارای دو عدد کانکتور آنتن می­‌باشد. XR01 محل اتصال آنتن GPS و XR02 محل اتصال آنتن موبایل می‌­باشد.

به طور کلی تمام تنظیمات و پیکربندی ماژول از طریق محیط وب سرور است. به صورت پیشفرض شرکت زیمنس IP 192.168.0.3 برای این ماژول اختصاص داده و برای ارتباط با ماژول CMR2020 بایستی برای سیستم IP192.168.0.x در نظر گرفته شود. پس از تنظیم IP سیستم در اولین مرحله در صفحه مرورگر ویندوز باید IP ماژول وارد شود که در صورت برقراری ارتباط User و Password باید وارد شود که به صورت پیشفرض هر دو admin می‌­باشند.

مطابق شکل ۳ مشاهده می‌­شود، در منوی کناری سمت چپ می­‌توان تمام تنظیمات ماژول را انجام داد. اما برخی از تنظیمات بسیار اساسی و پایه­­‌ای است که در ادامه به توضیح آنها پرداخته می­‌شود.

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر گردید، شرکت زیمنس به صورت پیشفرض برای این ماژول IP192.168.0.3 را در نظر گرفته است، برای تغییر این IP از منوی LAN می­توان برای ماژول IP جدیدی را در نظر گرفت.

منوی بعدی WAN می‌­باشد که می­توان در آن تنظیمات سیم­کارت از قبیل پین کد، رومینگ و … را فعال کرد. این تنظیمات در تصویر ۵ آورده شده است.

یکی از پارامترهای مهم این قسمت که در سربرگ SMS وجود دارد، فعال سازی برای ارتباط دو طرفه می­‌باشد، بدین نحو که برای فرمان دادن به ماژول از طریق SMS ابتدا باید Allow Receipt فعال شود تا بتوان، از طریق SMS دادن به ماژول عملیات مربوطه انجام شود. به بیان دیگر اگر این قسمت فعال نشود، SMS از سمت ماژول ارسال می‌­گردد، اما دریافتی صورت نمی­‌گیرد.

برای معرفی کاربران و اجازه دادن به افرادی خاص جهت ارتباط با LOGO! 8 و ماژول CMR2020 نیاز است که کاربران و میزان سطح دسترسی آنان برای ماژول تعریف شوند.

این تنظیمات در قسمت Users/group انجام می‌گردد. مطابق تصویر ۷ می­توان ماکزیمم ۲۰ عدد User برای ماژول معرفی کرد و برای هر User بایستی یک Login و Password معرفی کرد تا اجازه دسترسی به سیستم را داشته باشد.

در معرفی هر User علاوه بر Login و Password دو عدد پارامتر دیگر وجود دارد که با Yes و No بایستی آنرا پاسخ داد. اولین موضوع Allow receipt of SMS message که بیانگر این موضوع است، آیا این کاربر اجازه فرمان به ماژول از طریق SMS را دارد؟

دومین موضوع Phone number of this user can be changed using SMS که بیان می­‌کند آیا به این کاربر اجازه تغییر شماره موبایل داده شود ؟

اما مهم­ترین بخش تنظیمات مربوط به قسمت Monitoring می­‌باشد، در این قسمت می­توان نحوه ارسال و دریافت SMS بر اساس رویدادهای مختلف را تنظیم نمود. همچنین متناسب با هر رویداد چه متنی در قالب SMS برای User ها فرستاده شود.

از دیگر امکانات این صفحه افزودن پارامترهای مختلف جهت کنترل است، به عنوان مثال یک حافظه برای ذخیره مقدار AI1 در نظر گرفته شده است، برای بررسی مقدار این حافظه و تغییرات آن و ارسال SMS متناسب با این تغییرات نیاز است، این حافظه برای ماژول معرفی شود، که فرایند ذکر شده در همین صفحه انجام می‌­گیرد.

اما قبل از هر عملیاتی لازم است برای ماژول CMR2020 ، کنترلر LOGO! 8 مورد نظر جهت ارتباط مشخص شود. این عمل در سربرگ LOGO! BM انجام می­‌شود. در شکل ۹ نمایی از این سربرگ آمده است.

پس از معرفی LOGO نیاز است، متن SMS های مختلف مشخص شود، به عبارتی دیگر بایستی متن SMS­ رویدادهای مختلف برای ماژول معرفی شود.

در هر پروژه­ای یک سری از پارامترها نیاز به کنترل دارند، پارامترهایی از قبیل :

 

  • I – Digital Input
  • Q – Digital Output
  • M – Digital Flag
  • AI – Analog Input
  • AQ – Analog Output
  • F – Function Key
  • C – Cursor Key
  • S – Digital Shift Register
  • PS – Program Status
  • CS – Communication Status
  • VM – Variable Memory

تمام این پارامترها در سربرگ Signal definitions قابل تعریف هستند.

اما پس از تعریف پارامترها نیاز است، Even هر یک معرفی شود، به بیانی دیگر در صورت چه تغییری بر روی این پارامتر Event رخ دهد. مثلا اگر I1 به عنوان یک پارامتر تعریف شود، برای I1 سهEvent  به صورت زیر وجود دارد :

  • Change to 0
  • Change to 1
  • Change

تنظیمات Event برای تمام پارامترهای در سربرگ Event می‌­باشد.

اما پس از تعریف Event بایستی در سربرگ Actions عملیات مورد نظر تعریف شود. Action می‌­تواند ارسال SMS ، فعال و یا غیر فعال شدن یک خروجی و … باشد.

در انتها سربرگ Assignments مربوط به ارتباط دادن Event ها و Action ها می‌­باشد، به بیانی دیگر در این قسمت بایستی تعریف نمود متناسب با هر Event چه Action رخ دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک زیمنس مراجعه نمایید.

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۹
ali biabani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی